Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране SDIndex - Safe Drive Index, за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от миналогодишния (89,6), . Шофьорите на камиони и автобуси се оказват по-рискови - стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.
Резултатите от новото издание на проучването бяха представени пред представители на медиите и отговорните институции днес на специално събитие в присъствието на партньори и организатори, сред които заместник министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, председателя на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски, инспектора в Отдел „Пътна полиция“ Мария Ботева и управителя на SDI Застрахователен брокер Ясен Христов.
Основните рискови ситуации за водачите на леки автомобили остават сходни с тези от 2018 г. – поне веднъж през последните 12 месеца се е случвало неволно превишаване на скоростта на 9 от всеки 10 души (91%), разсейване зад волана, по-известно от проучването като “каране с половин око” (73%) и късно забелязване на спиращо отпред превозно средство с риск от удар (71%).
При шофьорите на камиони и автобуси основните рискови действия включват разговор с пътници и колеги по време на шофиране (поне веднъж през последните 12 месеца при 92% от водачите), съзнателно превишаване на скоростта при неинтензивен трафик (85%) и превишаване на скоростта, за да се навакса или избегне закъснение (80%). 89% от професионалните шофьори твърдят, че са готови да отстъпят на пътя пред колеги-шофьори, независимо от превозното средство.
За пръв път данните и за двата индикатора се набират онлайн и Индекс за безопасно шофиране - SDIdnex е изчислен въз основа на отговорите на над 35 хиляди шофьори на леки автомобили и над 1000 шофьори на камиони и автобуси. Между двете групи водачи се наблюдава сериозно напрежение на пътя - 90% от шофьорите на камиони и автобуси считат, че техните колеги с леки автомобили проявяват целенасочена агресия спрямо тях, а 65% са били участници в рискова ситуация с проявена агресия. Почти 2/3 считат, че колегите им също са склонни на агресия спрямо шофьорите на леки автомобили. Резултатите отново показват, че българските водачи са склонни да обясняват рисковете по пътищата с поведението на “другите на пътя”.